”Bakom” – ett användbart fotkommando

Under hösten och vintern kommer jag försöka skriva olika inlägg här på hemsidan om hundträning. Tanken är att dela med mig av tips och tankar från egen träning samt kursverksamhet. Jag har länge försökt bli flitigare med just skrivandet här på hemsidan (det är roligare att besöka en hemsida som det händer lite saker på), men ibland har dygnet för få timmar för att sitta vid datorn. Men jag gör ett nytt försök nu!

En av de brister jag själv har som hundtränare, är att jag är jättedålig på att vara konsekvent med mina hundarnas koppelgående. Jag vet precis hur jag ska träna dem i att inte dra och att ha för bråttom framåt i kopplet. Men mitt s k problem (om jag ska kalla det för problem) är att jag hellre väljer att ha dem lösa (de springer fritt som de vill, en bit framför mig) eller så ger jag dem ”bakom”-kommandot.

Jag har helt enkelt prioriterat att träna dem i att kunna vara lösa och komma på inkallning samt gå fot bakom/lite grann på sidan om mig. Och jag tror det är viktigt att man själv väljer vilka moment i vardagslydnaden man vill lägga ner mest träningstid på. Helt klart är det tiden som avgör hur lyckat resultatet blir. Jag använder sällan koppel på mina hundar och därför har jag prioriterat för tillfället som jag gjort. Är man flitig på att ta koppelpromenader med sin hund, är det kanske dock lämpligare att prioritera det mera under en period.

Här nedan tänker jag i alla fall beskriva lite kortfattat fördelarna med kommandot ”bakom”, hur du kan träna det med din/dina hundar osv. I ett senare inlägg under hösten kommer det även dyka upp en film till detta inlägg, för er som är nyfikna.

160916-1

Min målbild med signalen ”bakom” är:

  • Hundarna lyssnar direkt till signalen oavsett var de är i anslutning till mig just då
  • Hundarna intar själva den position de vill ha intill mig dvs. de får själva välja om de vill gå på vänster eller höger sida om mig.
  • De ska gå tätt intill mig
  • Stannar jag, ska de stanna och bli stående. Under längre stopp får de självklart välja om de vill sätta sig eller lägga sig.

När jag döpte detta moment till ”bakom” var tanken att de skulle gå helt bakom mig dvs. bakom ryggen. Jag började träna in det så, men jag valde att släppa på det kriteriet eftersom jag kände att det för det första inte behövdes med just mina grabbar och sedan tyckte jag själv att det kändes fel att inte kunna se dem i ögonvrån. Detta väljer man självklart helt själv hur man vill ha det. Sune har i alla fall valt att gå lite snett bakom mig på höger sida, medan Sniff hellre går likadant fast på vänster sida. För mig innebär det helt enkelt – håll er nära mig.

När jag använder detta kommando gör jag det mestadels ute på skogsvägar med lite trafik och rörelse. Mestadels behöver jag använda kommandot när vi t ex ska passera en kurva eller dylikt där jag har dålig sikt och inte vet om vi kommer möta någon.

Belöna det du vill ha

Mina hundar förstod kommandot snabbt och det vi tränar på just nu är mestadels att hantera olika störningar och utöka tiden de ska hålla sig i position intill mig. Inlärningen går för det mesta väldigt fort om man väljer att utnyttja de dagliga promenaderna. Det som tar tid kan vara just störningar (förbipasserade hundar, människor, bilar, råddjur eller dylikt) och uthålligheten dvs. att hunden ska orka mentalt att gå längre sträckor i samma position. Där skiljer det en hel del från individ till individ.

Det finns flera inlärningssätt, men jag har valt att utnyttja de tillfällen som grabbarna har gjort rätt av sig själv. Enkel och smidig träning.

Du behöver: gott godis i små bitar alt. en leksak om du föredrar kamplek som belöningsform.

  • När hunden söker upp din vänstra eller högra sida under promenaden, säger du ”bra”/klickar och ger hunden en godbit alt. leksaken. Placera belöningen där du vill att hunden ska gå senare intill ditt ben. Det är viktigt att du innan du börjar träna har en målbild – hur du vill att det färdiga resultatet ska se ut. Självklart går det att ändra kriterierna längs träningens gång, men träningen flyter på smidigare om du vet från början hur du vill ha det och var intill dig hunden ska förhålla sig.

    När du har belönat den första gången, om hunden håller sig kvar vid din sida, kan du fortsätta belöna. Kom ihåg att alltid belöna i den positionen där du vill att din hund ska vara. Belöningsplaceringen bidrar till att träningen blir mer effektiv. När du känner att du vill ta en paus, kan du bara kasta iväg en godbit när du belönar eller typ säga ditt ”hopp&lek-kommando”. Sedan börjar du om och belönar när hunden spontant söker upp din sida.

    Har du en hund som sticker iväg direkt efter den första, andra godbiten? Vänta bara ut hunden och fortsätt promenaden och direkt hunden söker upp din sida, säger du ”bra”/klickar och belönar.

  • I början kommer antagligen hunden inte gå precis där du vill att den ska gå. Men med hjälp av belöningsplaceringen, kommer hunden mer och mer söka upp den positionen utifrån där du belönar (där du som sagt vill att hunden ska gå). Själv tycker jag denna träning går väldigt fort framåt, eftersom jag utnyttjar de dagliga promenaderna till små korta träningspass.

Fortsätt träna – gärna lite varje dag

  • När du har tränat ett tag och du ser att hunden har börjat få förståelse för uppgiften, kan du börja försvåra. Du kan börja ta längre steg när hunden söker upp din sida. Börja med att bara ta få steg i början och utöka successivt. När du börjar utöka sträckorna hunden ska gå vid sida, var noga med att tänka på hur du belönar. Ju mer och längre din hund jobbar, desto bättre och längre belöningsstund förtjänar hunden. Belöna hellre en gång för mycket, än en gång för lite! Jag använder i början mycket godbitar, för att snabbt kunna belöna hunden i rätt position. Men ganska snabbt går jag över till att belöna med kamplek (mina hundar älskar det och samtidigt får jag en bra träning på att ha en balans i uppgiften). Du måste anpassa dig till just din hund!

    Förutom att utöka sträckorna, så börjar jag även så småningom smyga in olika störningar. Störningar kan vara vad som helst, men t ex den ena av mina hundar får gå ”bakom” medan den andra springer lös, jag kastar en leksak framför hunden, lockar med godbitar framför hunden, svänger lite hit och dit för att låta hunden jobba lite mera för att kunna hänga med osv. Självklart är denna träning planerad så att hunden tycker det är en rolig utmaning med mycket lyckanden.

    Kommandot ”bakom” börjar jag använda först när jag känner att min hund verkligen har förståelse för uppgiften. Jag väntar hellre lite för längre innan jag lägger till kommandot, än för tidigt och jag behöver upprepa kommandot flera gånger. Jag vill inte hamna i fällan, att jag behöver tjata.

Film kommer under hösten.

Kommentera

