KANTARELLSÖK – En kul aktivering året om!

160815-1

Jag älskar att vara ute i skogen tillsammans med hundarna. Jag kan lätt traska bort flera timmar, och jag lämnar för det mesta grusvägen och går rakt ut i skogen över stock och sten. Då trivs både jag och grabbarna, som bäst. Dessutom ger det otroligt bra träning för kroppen på oss alla tre.

I år har jag under våra skogsturer hittat en hel del kantareller (det gör jag i och för sig varje år, men i år har vi varit på nya platser i Gävle) och till hjälp har jag haft Sune. Han är otroligt lättlärd och dessutom har han full koll på mig under promenaderna – det kan alltid hända något roligt. Sniff är mer den nosiga typen och gillar att gå i sin egen värld under turerna (dock har han full koll på var jag är). Så Sune valde jag att introducera lite lätt i kantarellssök och han har faktiskt hittat de flesta av årets kantareller, i alla fall de platser som innehöll mest med svampar. Han har spontant när han råkat känna doften, börjat markera att han hittat något och jag har passat på och belönat det. Jag tycker detta är tjusningen med frivilliga beteenden, det ger flera tillfällen till att belöna det jag vill ha fram. Så i år har det varit extra roligt att plocka svamp.

Han har de viktigaste grunderna sedan tidigare, från vår nose work och specialsöksträning. På grund av det gick det lätt att introducera svampdoften. Sedan har vi mer att träna på, slipa detaljer, träna med flera störningar, lägga på signaler och markering med mera. Men det är något vi tränar på nu under hösten och till nästa år, bör vi om det blir ett bra svampår kunna plocka x antal liter kantareller på kort tid🙂

ARTIKELSERIE OM TRÄNINGEN AV EN KANTARELLSÖKSHUND

Nu på söndag, 21 augusti öppnar första artikellektionen på hemsidan – i hur du börjar träna din kommande KANTARELLSÖKSSÖKSHUND. Sedan kommer det en ny artikel med filmer en gång i veckan i några veckor framöver.

160815-2

160815-3

VÅGA VIDGA VYERNAS Hundutbildning & Massage
https://vagavidgavyerna.wordpress.com
http://facebook.com/vagavidgavyerna

Kommentera

